5 juni 2004: 20 jaar Amnesty Hengelo

In 1984 is Amnesty Hengelo groep 326 van start gegaan; 2004 was dus een jubileumjaar. Onze groep bereikte de mooie leeftijd van 20 lentes jong. Dit hebben we op 5 juni 2004 gevierd met een schrijfmarathon in de hal van het stadhuis van Hengelo. Voorafgaand hieraan hebben we op 3 en 4 juni 2004 de film "In This World" getoond.

Schrijfmarathon

De schrijfmarathon begon om 12:00 uur. De burgemeester van Hengelo, de heer Kerckhaert, was zo vriendelijk om de schrijfmarathon officieel te openen. Hij zette ook als eerste zijn handtekening op een aantal petitielijsten en een aantal brieven. Daarna hebben ook de leden van het Comité van Aanbeveling hun handtekening gezet. Ondertussen werden de kaarsjes van de verjaardagstaart uitgeblazen door de leden van Amnesty Hengelo.

Na de opening kon de gehele dag geschreven worden. Het publiek was zeer gevarieerd, van allerlei leeftijden en achtergronden. Er was zelfs nog een bruidspaar aanwezig. Na hun trouwceremonie hebben zij de tijd genomen om ook hun handtekening te zetten. De sfeer was gemoedelijk. Er kon geschreven worden voor:
  • Europese Unie: betere controle op wapenexport

• Filippijnen: onderzoek naar de moord op vier mensenrechtenactivisten

• Cuba: vrijlating van gewetensgevangenen

• Irak: vrouwenrechten in nieuwe grondwet

• Rwanda: steun voor slachtoffers van genocide, verkrachting, aids

• Saoedi-Arabië: tegen de doodstraf van Majda Mostafa Mahir (oneerlijk proces)

• Myanmar (Birma): vrijlating van Pyi Soe (zijn straf zit er allang op)
Uiteindelijk zijn er deze dag bijna 2000 handtekeningen en brieven verzameld.

Zie ook de berichtgeving in TC Tubantia en het Hengelo's Weekblad.
Burgemeester
Burgemeester zet handtekening
taart
Taart met 20 kaarsjes
bruidspaar
Bruidspaar zet handtekening

winnende tekeningMiddagprogramma

Het middagprogramma bestond uit optredens van : 's Middags was er ook nog de uitslag van de gedichten- en tekeningenwedstrijd, waaraan leerlingen van diverse Hengelose basisscholen hadden meegedaan. Er waren stapels mooie gedichten en tekeningen binnengekomen. Deze hingen allemaal aan de zijkant van de zaal. Het podium was gevuld met trotse jongelui en de zaal zat vol trotse ouders. Van de mooiste gedichten en tekeningen hebben we een leuke verjaardagskalender gemaakt (zie foto).

SoldAvondprogramma

Het avondprogramma bestond uit optredens van:

Extreme zorgde voor een leuke verrassing. Ze hadden namelijk speciaal voor deze dag een nummer in elkaar gezet. Bij het optreden van Cana Dulce gingen zelfs de voetjes van de vloer.

's Avonds was er ook nog een veiling. Diverse kunstenaars hadden schilderijen en beelden ter beschikking gesteld. Een groot aantal werken werd verkocht en de opbrengst ging naar Amnesty. Enkele van de deelnemende kunstenaars waren Alet van der Woude, Wim van Oostrom, Rob Bloemendaal, Bert van Santen, Rineke Engwerda, Leon Polko, Rob Rekers, Jannemiek Tukker, Gerard Scholten en Atelier Artistiek.

Om 24:00 uur werd de avond afgesloten door wethouder Hans Kok en de voorzitter van Amnesty Hengelo. Er werd een dankwoord uitgesproken voor alle vrijwilligers, organisaties, bedrijven, artiesten en kunstenaars, die belangeloos hun medewerking hadden verleend. Natuurlijk werd ook het publiek bedankt. Het was een hele klus geweest, maar het was de moeite waard.
In This World

Film "In This World"

Voorafgaand aan de jubileumactie op 5 juni vertoonden we op 3 en 4 juni 2004, met medewerking van de Hengelose Filmliga, de film "In This World" in de filmzaal van het Rabotheater Hengelo.

Deze film van Michael Winterbottom won in 2003 de Gouden Beer voor Beste Film op het Filmfestival van Berlijn. De film gaat over de tocht van twee Afghanen vanuit hun vluchtelingenkamp in Pakistan naar Europa. In de film komen diverse facetten van het leven van vluchtelingen duidelijk naar voren, verhelderend en confronterend zoals de werkelijkheid kan zijn.

Fotoalbum

Klik hier voor meer foto's van de jubileumactie.

TC Tubantia, 7 juni 2004

krantenartikel