vrouwendag 2010

Internationale Vrouwendag 8 maart 2010

Op maandag 8 maart 2010 waren wij aanwezig bij het feest dat als viering van Internationale Vrouwendag werd gehouden in Metropool. Net als vorig jaar was het feest georganiseerd door de “Harten van Zuid”. Hieronder vindt u meer informatie over onze actie voor deze dag.

Solidariteitsactie voor vrouwenorganisaties in Bosnië

In Bosnië zitten zo’n twaalf vrouwenorganisaties in een coalitie, die zich samen inzetten voor de oorlogsslachtoffers van seksueel geweld. Zij willen de regering adviseren bij het opstellen van een strategie die zorgt voor herstelbetaling, genoegdoening en toegang tot gezondheidszorg voor de slachtoffers en voor gerechtigheid. Amnesty wilde deze vrouwenorganisaties graag een hart onder de riem steken.

Op 8 maart is het in Bosnië de gewoonte, dat vrouwen een bloem krijgen. Daarom hebben we de bezoekers van het Vrouwenfeest gevraagd om hun handtekening te zetten op bloemenkaarten, die wij vervolgens naar de vrouwenorganisaties hebben gestuurd. Verder was er de mogelijkheid om een petitie te ondertekenen.

Resultaten

In totaal hebben we 159 bloemenkaarten en 239 handtekeningen opgehaald voor de Bosnische vrouwenorganisaties. De kaarten waren voorzien van een groet in het Servo-Kroatisch, met als Nederlandse vertaling: “Wij vinden het heel bijzonder dat vrouwen uit alle delen van Bosnië-Herzegovina en van alle achtergronden samenwerken om de positie van vrouwen te verbeteren en sturen jullie graag een steuntje in de rug.”