Amnesty groep Hengelo

Groep Hengelo

In Twente ligt de stad Hengelo met ruim 81.000 inwoners. Daarvan zijn ongeveer 1000 mensen lid van Amnesty International. Verder zijn er in Hengelo rond de 20 mensen die actief bezig zijn in Hengelo, als lid van onze lokale Amnesty-werkgroep (die inmiddels al ruim 35 jaar bestaat). Daarvan zijn er zes à zeven actief binnen de werkgroep educatie. Verder heeft Amnesty International Hengelo ook een aantal "flexwerkers", die zich incidenteel inzetten bij verschillende activiteiten.  Bovendien gaan jaarlijks rond de 100 collectanten in Hengelo de straat op om geld in te zamelen voor Amnesty International.

Amnesty International Hengelo houdt zich onder andere bezig met:
Zie ook ons activiteitenoverzicht op deze website, en onze agenda voor de komende periode.

Naast degenen die actief zijn in onze werkgroep, zijn er Hengelo ongeveer 250 mensen die elke maand meedoen met schrijfacties. Zij versturen brieven naar de regering van een land waar de mensenrechten worden geschonden, en spreken regeringen aan op het naleven van mensenrechtenverdragen die ze zelf ondertekend hebben. Geen beloftes maar daden.

Geschiedenis van Amnesty International in Hengelo

De eerste activiteiten op het gebied van mensenrechten in Hengelo hebben volgens de archieven van het hoofdkantoor van Amnesty Nederland plaatsgevonden in maart 1972. Daarna zijn er een tijd lang twee groepen in Hengelo geweest die actief waren voor Amnesty International. In juni 1984 zijn de twee groepen (088 en 894) samengevoegd tot de nieuwe werkgroep 326.

TC Tubantia, 12 januari 2010

TC Tubantia 12 jan 2010 "25 jaar AI Hengelo"