Write for Rights logoZaterdag 7 december 2019: Write for Rights

In het kader van de internationale Dag van de Mensenrechten (10 december) deed Amnesty International Hengelo op 7 december mee met de grootste jaarlijkse schrijfactie ter wereld, Write for Rights.  Jongeren stonden daarbij centraal. De schrijfactie vond plaats van 11 uur tot 16 uur in het Hengelo Promotiecentrum aan de markt te Hengelo. De eerste brieven werden getekend door wethouder Claudio Bruggink.

Hoewel wij helaas niet goed zichtbaar waren vanwege een ongelukkig geplaatste marktkraam, waren wij gelukkig wel goed hoorbaar
. Dit dankzij de fijne muziek van Johnny Latino. Met wat hulp wisten velen toch de weg naar onze locatie te vinden.

In totaal werden 1420 brieven ondertekend voor de jongeren voor wie wij schreven!

wethouder
Wethouder Claudio Bruggeman ondertekende de eerste brieven.
  • Nigeria: De huizen van Nasu en 30.000 anderen werden door de regering onaangekondigd platgegooid voor nieuwbouw.
  • Canada: Leden van de gemeenschap van Grassy Narrows zijn ziek door giftig kwik.
  • Iran: Yasaman kreeg 16 jaar cel omdat ze zonder sluier actievoerde tegen de verplichte hoofddoek.
  • Filipijnen: Een orkaan verwoestte het dorp van Marinel. Na 6 jaar is er nog steeds gebrek aan eten, stroom en onderdak.
  • Zuid-Sudan: Magai (15) schoot per ongeluk zijn neef dood. Hij kreeg de doodstraf voor moord.
  • Mexico: José kwam ongewild in een opstootje terecht. De politie arresteerde en sloeg hem en gaf een boete.
  • China:  De islamitische Oeigoer Yiliyasijiang zit in een geheim kamp, waar hij gehersenspoeld wordt.
  • Griekenland: Sarah en Seán kunnen 25 jaar cel krijgen omdat ze vluchtelingen uit zee redden.
  • Egypte: Activist Ibrahim Ezz El-Din verdween na zijn arrestatie. Hij zegt te zijn gemarteld om informatie van hem te krijgen. De politie ontkent dat zij Ibrahim gevangenhield.
  • Wit-Rusland: Emil kreeg 8 jaar cel. Hij was koerier, maar wist niet dat er drugs in zijn pakketjes zaten.

cases
De 10 cases voor wie wij schreven.

Johnny Latino
Johnny Latino.