winkel Nieuwstraat 610 december 2013

Elk jaar voert Amnesty actie ter gelegenheid van 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten.

Dit jaar deden we dat niet via de traditionele fakkelwake, maar via een schrijfmarathon op een voor Amnesty Hengelo unieke locatie, namelijk een tijdelijk pand in het centrum van Hengelo.

December 2013: welkom in Nieuwstraat 6!

Amnesty Hengelo beschikte in de maand december over een winkelpand in de Nieuwstraat, tegenover café De Appel. Behalve Amnesty cadeau-artikelen waren er ook artistieke producten te koop van AtelierZ (de kunstwerkplaats van stichting Aveleijn) en de Wereldwinkel Hengelo.

Verder konden onze bezoekers (met een kopje koffie of thee van de Wereldwinkel) aanschuiven aan onze schrijftafel om mee te doen aan onze schrijfactie voor 10 december, als onderdeel van Amnesty's nationale schrijfmarathon. We schreven voor zes cases:
In totaal werden bijna 1000 brieven ondertekend, die naar de betreffende autoriteiten zijn opgestuurd.

De Twentsche Courant Tubantia besteedde met een groot artikel aandacht aan onze actie.

foto Tubantia (fakkels)
Geen fakkelwake, maar wel fakkels.

The HelpFilm "The Help"

In het kader van 10 december vertoonde het Filmhuis Hengelo i.s.m. Amnesty Hengelo de film The Help, gebaseerd op de bestseller van Kathryn Stockett.

Al is ze in loondienst en verricht ze als surrogaat-moeder kostbaar werk, Aibileen is in de eerste plaats een slavin met een schortje om. Het is een systeem dat blank en zwart in het keurig aangeharkte stadje samen in stand houden. Tot de jonge, blanke schrijfster Skeeter de bittere memoires van de dienstmeid Aibileen wil gaan optekenen en het fundament van een ondergrondse verzetsgroep wordt gelegd...

Het was een film met een lach en een traan die thema's zoals racisme en discriminatie op toegankelijke wijze onder de aandacht bracht.