Internationale Vrouwendag

Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag, een dag die werd ingesteld door de Verenigde Naties. Amnesty International organiseert ieder jaar op en rondom 8 maart een grote actie om mensenrechten voor vrouwen onder de aandacht te brengen. Natuurlijk doet onze werkgroep in Hengelo daaraan mee. Hieronder kunt u meer lezen over enkele acties die wij rond vrouwendag hebben gevoerd.

6 en 8 maart 2012

Amnesty Hengelo was aanwezig bij de viering van Internationale Vrouwendag op dinsdag 6 maart in Metropool en op 8 maart in internationaal vrouwencentrum Roza.  Op deze avonden voerden wij actie voor de opheffing van het verbod voor Saudische vrouwen om auto te rijden.

In Saudi-Arabië mogen vrouwen zonder toestemming van een mannelijke voogd niet reizen, betaald werk verrichten, hoger onderwijs volgen of trouwen. Maar de Saudische vrouwen beginnen klein bij het opeisen van hun rechten: zij richten zich op opheffing van het verbod op autorijden. Dit verbod is een forse belemmering van hun bewegingsvrijheid waardoor zij veel dagelijkse activiteiten niet of nauwelijks kunnen verrichten.

Bezoekers konden hun steun aan de Saudische vrouwen betuigen door op de foto te gaan met een afbeelding van een Saudische automobiliste, en door het tekenen van solidariteitskaarten.

De actie heeft ruim 200 kaarten en een twintigtal foto's opgeleverd, die aan de Saudische vrouwenorganisatie zijn doorgestuurd. Klik hier voor meer foto's van de avond.
kaarten sturen

vrouwen Mexico8 maart 2011

Lees hier over onze actie voor Internationale Vrouwendag in 2011, toen wij bij het bij het vrouwencafé van de Harten van Zuid actie gevoerd hebben voor twee slachtoffers van verkrachting in Mexico, op zoek naar gerechtigheid.

8 maart 2010

Lees hier over onze actie voor Internationale Vrouwendag in 2010, toen wij bij het Vrouwenfeest in Metropool aanwezig waren met een solidariteitsactie voor vrouwenorganisaties in Bosnië.

8 maart 2009

Ook in 2009 waren wij met een stand aanwezig in Metropool. Lees hier meer over onze actie.

stop geweld tegen vrouwen

8 maart 2005

Bij de viering van Internationale Vrouwendag in 2005 deelden wij koekjes uit in de vorm van vredesduifjes, in het kader van de campagne "Vrouwen Vogelvrij". De koekjes waren  speciaal voor ons gebakken waren door leerlingen van De Kapstok; zie onderstaand krantenartikel (bron onbekend).

artikel over koekjes vredesduifjes voor vrouwendag