10 december 2008

Elk jaar hebben wij diverse acties ter gelegenheid van 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten. In 2008 hebben wij extra aandacht besteed aan deze actie vanwege het 60-jarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, die de basis vormt voor het werk van Amnesty International. Onderstaand maandprogramma rond de Dag van de Rechten van de Mens werd deels georganiseerd in samenwerking met Artikel 1 Overijssel (voorheen het Anti-discriminatiebureau).
movie poster

Film "The Secret Life of Words"

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 december 2008 was er in het Rabotheater een voorstelling van de film The Secret Life of Words door de Filmliga Hengelo. Deze film werd eerder vertoond tijdens het Amnesty Filmfestival en is ook opgenomen in de DVD-serie Movies that Matter van Amnesty International in samenwerking met het dagblad Trouw.

Op een olieplatform midden in de zee, waar alleen mannen werken, is een ongeluk gebeurd. Een in zichzelf gekeerde, mysterieuze vrouw die haar traumatische verleden probeert te vergeten, komt op dit platform een man verzorgen die door het ongeluk tijdelijk blind is geworden. Er ontstaat een vreemd soort intimiteit tussen de twee. Een relatie vervuld van geheimen, waarheden, leugens, humor en pijn, waaruit geen van beiden volledig onbeschadigd tevoorschijn komt en die hun levens voor altijd zal veranderen.

The Secret Life of Words werd winnaar van de 'Mangiacapre Award', Filmfestival Venetië (2005) en ook winnaar van de Goya (Spaanse Oscar) voor 'Beste Film' en 'Beste Script', Filmfestival San Sebastian (2006). "Wie van menselijk drama houdt, moet deze film niet missen", aldus Trouw.

vogelhuisjes

Fakkelwake

Op woensdag 10 december 2008 waren wij vanaf 14:00 aanwezig met een verkoopstand op De Brink. Daarbij was er de mogelijkheid een actiekaart te ondertekenen in het kader van de landelijke Amnesty-actie "Vlammen voor de Vrijheid". Vervolgens was er van 15.30-17.00 uur de traditionele fakkelwake op De Brink. De opening gebeurde door burgemeester Frank Kerckhaert. Verder waren er optredens van stadsdichter Fred van de Ven en de Hengelose djembé-groep de Djembélo's.

Lees hier een verslag met foto in het Hengelo's Weekblad.

Kerstmarkt

Op zondag 21 december waren wij van 10-17 uur aanwezig in een huisje op de Kerstmarkt op het Marktplein in Hengelo. Men kon bij ons terecht voor kerstkaarten, kaarsen en andere leuke cadeau-artikelen. Daarnaast was er opnieuw de mogelijkheid om een handtekening te zetten in het kader van de Amnesty-actie "Vlammen voor de Vrijheid".

Exposities

Tenslotte waren er in de maand december in de Centrale Bibliotheek aan het Beursplein twee exposities te zien:
Na afloop van de tentoonstelling zijn de nestkastjes van "Vogelvrij: Zo Vrij als een Vogel" verkocht in een Internetveiling. De opbrengst, een kleine €4.000, is aan Amnesty International Hengelo beschikbaar gesteld.

Fotoalbum

Foto's van de fakkelwake en de opening van de exposities zijn hier te vinden.

Hengelo's Weekblad 16 december 2008

krantenartikel