10 december 2012

Elk jaar voert Amnesty actie ter gelegenheid van 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten. Dit jaar werd in Hengelo maar ook in Almelo actie gevoerd voor de vrijlating van gewetensgevangenen Nasrin Sotoudeh en Ales Bialiatski.
Ales Bialiatski en Nasrin Sotoudeh

Over Ales en Nasrin

Nasrin Sotoudeh is een Iraanse advocate. Zij verdedigt mensen die het niet eens zijn met de regering, en minderjarigen die de doodstraf hebben gekregen. Nu zit ze in de gevangenis wegens 'propaganda tegen de staat' en 'samenzwering tegen de nationale veiligheid'. De werkelijke reden is haar vreedzame werk voor de mensenrechten.

Ales Bialiatski is voorzitter van de mensenrechtenorganisatie Viasna in Wit-Rusland. Toen de Wit-Russische autoriteiten de registratie van Viasna introkken, waardoor de organisatie geen bankrekening mocht openen, opende Viasna noodgedwongen een rekening in het buitenland. Prompt werd Bialiatski beschuldigd van 'belastingontduiking'. Na een oneerlijk proces kreeg hij vierenhalf jaar gevangenisstraf.

5 december: ROC Almelo in actie

Dankzij De Slinger in Hengelo kreeg Amnesty Hengelo tijdelijke versterking van vier ROC-studentes. Op 5 december organiseerden zij in het kader van de Dag van de Mensenrechten een actie op hun eigen school, het ROC in Almelo. De studentes voerden actie voor de vrijlating van Ales Bialiatski en Nasrin Sotoudeh.  Om extra aandacht voor de actie te vragen waren er twee muzikale optredens door "Broodje Creatief": leerlingen van de artiestenopleiding, ook van het ROC. De geslaagde actie heeft maar liefst 460 handtekeningen opgeleverd voor de vrijlating van Ales Bialiatski en Nasrin Sotoudeh!

Meer foto's van de middag kunt u hier bekijken.

In Tubantia verscheen een verslag van de actie; u vindt het artikel onderaan deze pagina.

8 december: Di-Rect tekent voor Ales en Nasrin in Metropool

Bij een optreden van de bekende band Di-Rect op 8 december in poppodium Metropool werden honderden handtekeningen verzameld voor Ales en Nasrin. Ook de bandleden zelf zetten hun handtekening. Deze actie was georganiseerd vanuit het regiokantoor van Amnesty.
fakkelwake 10 dec 2012

10 december: Internationale Dag van de Mensenrechten

Dit jaar besteedden wij aandacht aan deze speciale dag met een "traditionele" fakkelwake op het Stationsplein. We voerden opnieuw actie voor Nasrin Sotoudeh en Ales Bialiatski. De fakkelwake werd op stemmige wijze muzikaal ondersteund door de midwinterhoornblazers uit Tuindorp.

Een verslag en foto's van de fakkelwake vindt u op de blog van groepslid Bennie ten Hove. Nevenstaande foto is door hem gemaakt.

In Tubantia verscheen een kort verslag van de fakkelwake; u vindt het artikel onderaan deze pagina.

Africa United filmposter

12 en 13 december: film Africa United

Tenslotte vertoonde het Filmhuis Hengelo in samenwerking met Amnesty International Hengelo op 12 en 13 december de film Africa United.

Deze film vertelt het verhaal van drie Rwandese kinderen die een poging ondernemen om hun droom werkelijkheid te laten worden: deelnemen aan de openingsceremonie van het WK Voetbal 2010 in Zuid-Afrika. Het drietal stapt in een verkeerde bus en komt zo terecht in de wildernis van Congo, zonder geld en papieren. Ze worden naar een vluchtelingenkamp gebracht. Gelukkig weten ze hier uit te ontsnappen en vervolgen hun weg door Afrika. Ze beleven gevaarlijke maar ook komische avonturen en komen zelfs meer kinderen tegen die besluiten hen te vergezellen.

Tubantia 5 december 2012

Tubantia artikel ROC Almelo 5 dec 2012

URL: https://www.tubantia.nl/regio/almelo/studenten-roc-voeren-actie-voor-amnesty-1.3545134

Tubantia 5 december 2012