schoonmaakhandschoenen10 december 2009

Elk jaar hebben wij diverse acties ter gelegenheid van 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten. Op 10 december 2009 voerde onze Amnestygroep actie tegen schendingen van de mensenrechten in de Nigerdelta. Dit deden wij in combinatie met onze jaarlijkse fakkelwake, De Brink in het centrum van Hengelo.

Stop de mensenrechtensterfte in Nigeria!

"Poets de olievlekken weg!" riep Amnesty International in heel Nederland op 10 december 2009, Dag van de Mensenrechten. Op tientallen locaties voerden Amnestygroepen actie tegen mensenrechtenschendingen in Nigerdelta. In deze Nigeriaanse regio veroorzaakt oliewinning al decennialang ernstige milieuvervuiling, die tot armoede en gezondheidsklachten bij de bevolking leidt. Amnesty roept de oliebedrijven die werkzaam zijn in het gebied op om een einde te maken aan deze situatie.

Op 10 december konden voorbijgangers bij onze Amnesty-vrijwilligers een petitie ondertekenen, waarbij ze schoonmaakhandschoenen cadeau kregen die symbool stonden voor de actie (zie foto). In de petitie vraagt Amnesty aan oliebedrijven om rapportages over effecten op milieu en mensenrechten vrij te geven, en om publiekelijk te verklaren dat zij onafhankelijk toezicht op de sector zullen steunen en de gemeenschappen die door de oliewinning getroffen worden voorafgaand te informeren en consulteren.

Eén van de ondertekenaars van de petitie was de Hengelose wethouder Bert Otten; zie ook het verslag in het Hengelo's Weekblad, onderaan deze pagina.

Achtergrond
. Uit het rapport "Petroleum, Pollution and Poverty in the Niger Delta" dat Amnesty International op 30 juni 2009 publiceerde, blijkt dat de Nigeriaanse overheid haar burgers onvoldoende beschermt tegen de negatieve effecten van oliewinning. De olie- en gassector wordt nauwelijks gecontroleerd of aansprakelijk gehouden voor de ernstige schade aan de natuur, waarvan bewoners voor hun levensonderhoud direct afhankelijk zijn. Oliebedrijven zoals Shell, Total, ENI, Chevron en ExxonMobil maken misbruik van deze situatie, terwijl veel van de vervuiling te voorzien en te voorkomen is.

actie voor Nigeria

Fakkelwake

Bovenstaande actie voor Nigeria vond gelijktijdig plaats met onze traditionele fakkelwake. Het vuur werd voor ons verzorgd door scoutinggroep dr. Ariens-Ingrid te Hengelo. Daarnaast waren ondanks wind en regen enkele midwinterhoornspelers en een viertal leden van de Hengelose djembé-groep de Djembélo's aanwezig om ons muzikaal te ondersteunen.

Natuurlijk was er ook de gelegenheid om diverse Amnesty-artikelen zoals kaarsen en kerstkaarten aan te schaffen op onze stand.

Birdwatchers filmposter Film "Birdwatchers"

De Hengelose Filmliga besteedde in samenwerking met Amnesty International Hengelo aandacht aan de Dag van de Mensenrechten door het draaien van de film "Birdwatchers" (regie Marco Bechis, Italië/Brazilië, 2008):

"Aangrijpend verhaal over en met Braziliaanse Guarani-indianen die besluiten hun benauwende reservaat te verlaten en terug te keren naar het land van hun voorouders.
Na de zelfmoord van enkele stamleden, besluit Nadio, stamhoofd van een Guarani-stam, zijn kamp op te slaan op het land van de blanken. Voor hem, en voor de sjamaan, is het een kwestie van het rechtzetten van een verschrikkelijk onrecht: het terugnemen van het land dat hen ooit afgenomen werd..."

De film Birdwatchers heeft gedraaid op het Movies that Matter Festival in april 2009.

Speeldata: 10 en 11 december
Aanvangstijd: 20.15 uur
Locatie: filmzaal Rabotheater

Fotoalbum

Foto's van de fakkelwake zijn hier te vinden. Daarnaast kunt u ook kijken op de weblog van werkgroeplid Bennie ten Hove voor een verslag en foto's.

De Weekkrant / Hengelo's Weekblad 15 december 2009

De Weekkrant 15 dec 2009